torsdag 27. mars 2008

Meditasjon som medisin

Alle vet hva meditasjon er. Eller... kanskje ikke alle, men alle har ihvertfall en formening om hva det er. Men ikke alle vet om all den forskningen som har blitt gjort på meditasjon. Kanskje har du sett noen nettavisoverskrifter som 'meditasjon er bra for hjertet', meditasjon hjelper på hukommelse', 'mindre stress med meditasjon', osv., og ikke tenkt noe mer over det.

Men visste du at det finnes langt over 700 vitenskapelige studier på meditasjon? Hvor mange vitenskapelige studier gjøres på et legemiddel før de markedsføres? Kanskje 40? Hvorfor ikke da begynne å markedsføre meditasjon som et legemiddel, noe som har medisinsk effekt? Og faktisk bruke det i medisinsk behandling?

Visste du at det har blitt gjort alt fra fysiologiske studier på cellenivå til sammfunnsøkonomiske studier på meditasjon? Det har blitt gjort forskning som dokumenterer meditasjonens effekt på alt fra tunge psykiske lidelser som angst, schitzifreni og manisk-depressivitet til hverdagsproblemer som fokus, humkommelse og søvn. Det omfattende virkeområdet som er dokumentert for meditasjon er overveldende. Det kan slå den mest innbitte skeptiker i bakken.

Da jeg begynte å sette meg inn i de medisinske effektene av meditasjon og den forskning som har blitt gjort slo det meg at basert på all denne dokumentasjonen, burde ikke meditasjon være en obligatorisk del av alt medisinsk arbeid? Hvorfor er ikke meditasjon mer akseptert som et medisinsk redskap? Og hvorfor lærer vi ikke meditasjon allerede i barnehagen når det har så store helsefordeler som forskningen tilsier? Dette er ganske banale spørsmål sett fra utsiden, men når du vet at dagens samfunn baserer alle avgjørelser på vitenskapelig dokumentasjon, og når du har sett den dokumentasjonen som finnes, så er disse spørsmålene helt naturlige. Svaret derimot er ikke så innlysende.

Mine tanker rundt dette er kort fortalt at meditasjon må avmystifiseres. Vi må få frem at man ikke trenger å bli alternativ, treg eller guru-tilhenger av å meditere. Og vi må få frem at absolutt alle kan få det til. At det er en naturlig tilstand som alle opplever til daglig, men desverre bare for sekunder av gangen. Og vi må avkle trossystemer om at tankene må være helt stille, at du mister kontrollen i meditasjon, at det blir mer fred i verden hvis du mediterer, slike ting, og selvfølgelig de vanlige prestasjonsproblemene nybegynnere opplever når meditasjon beskrives av erfarne meditatører.

Dette tror jeg langt på vei kan gjøres ved at forskningen som har blitt gjort tydeliggjøres. Det er svært begrenset hva jeg kan gjøre i en liten og rotete blogg, men jeg vil gjøre mitt for å presentere og forklare de medisinske effektene av meditasjon. Ikke bare for å gi det videre til de interesserte, men også for å fordype meg ytterligere i det.

Ingen kommentarer: