onsdag 9. juli 2008

Meditasjon og spiritualitet

For mange går meditasjon og spiritualitet hånd i hånd. Meditasjon er mest kjent som en spirituell metode, ikke en medisinsk metode. Men jeg mener meditasjon bør få mer et medisinskt rykte. Den forskningen som har blitt gjort på meditasjon de siste 30 årene bør være nok til å gjøre meditasjon til en naturlig del av all helbredelse og medisinsk behandling.

Men det er ikke uten grunn at meditasjon kobles til spiritualitet. Mange tusen år med personlige erfaringer og undersøkelser i meditasjonens verden viser at det er helt nødvendig å meditere for å utvikle seg spirituelt. Og det har også blitt gjort svært interessant forskning på dette området.

En studie sammenlignet en gruppe som fikk et kurs i spiritualitet med en gruppe som fikk kurs i meditasjon og en kontrollgruppe som ikke fikk noe kurs i noen ting. Alle deltakerene i studien hadde i utgangspunktet problemer med humøret og livskvaliteten.

Spiritualitet

Etter åtte uker hadde de som fikk kurs i spiritualitet 45% bedring. De som fikk meditasjonskurs hadde 26% bedring. Og de som ikke fikk noen ting hadde bare 11% bedring i humørstabilitet.


I livskvalitet hadde den spirituelle gruppen 48% bedring, den meditative 22% bedring og kontrolgruppen bare 16% bedring. Med et spirituelt fokus har man altås dobbelt så god effekt! Og det er ikke lite...

Gud

En annen studie så på forskjellen mellom affirmasjoner om Gud og andre affirmasjoner i relasjon til angst og smertegrense. Resultatene er virkelig interessante. Den gruppen som fokuserte på setninger som 'gud er kjærlighet' og lignende, var helt overlegne i alle testene enn de som fokuserte på setninger som for eksempel 'jeg er lykkelig'.


Både humør, selvtillit og spirituell helse var bedre hos de som hadde mer fokus på gud. I tillegg var de i stand til å tåle smerte dobbelt så bra som de som ikke hadde spirituelt fokus. Dette er nok en bekreftelse på at hvis man har det spirituelle med i sin praksis virker meditasjonen også bedre.

Meditasjon

Så dette sier sitt om spiritualitet og meditasjon. Spiritualitet øker effekten av meditasjon. Men det er viktig å huske på at meditasjon likevel er et medisisnk redskap med medisisnks effekt. Man trenger ikke spiritualitet for å få god helse av meditasjon.


Desverre er det sånn at meditasjon kobles så sterkt opp til spiritualitet at mange tar avstand fra meditasjon. Det er synd at det skal være sånn for det er så mange som på enkelt vis kan helbrede plagene sin med litt meditasjon istedet for å bruke tusenvis av kroner hvert år på medisiner uten å bli bedre. Meditasjon gjør at man blir bedre. Og man trenger ikke spiritualitet for å være ved god helse.

1 kommentar:

Brenda greg sa...

Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
(1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.